Einde van de arbeidsovereenkomst
11 april 2024

Medische overmacht: nieuwe verplichting vanaf 1 april 2024

De werkgever die een arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht beëindigt, moet nu een bijdrage van 1.800 EUR betalen aan het Terug naar Werk-fonds.

Sinds 1 april 2024 moet een werkgever die een arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht beëindigt, een bijdrage van 1.800 EUR betalen aan het Terug naar Werk-fonds, dat is opgericht binnen het RIZIV.

Deze bijdrage vervangt de verplichting om een outplacementpakket voor de betrokken werknemer te betalen. Het zal worden gebruikt om diensten te financieren in het kader van de re-integratie van langdurig arbeidsongeschikte werknemers in de arbeidsmarkt.

Het fonds, dat gefinancierd wordt door werkgeversbijdragen, is bedoeld om gespecialiseerde diensten te financieren om arbeidsongeschikte werknemers te re-integreren via erkende dienstverleners. Deze diensten staan open voor:

  • personen wiens arbeidsovereenkomst door hun werkgever beëindigd werd wegens medische overmacht;
  • in tweede instantie, mensen die op 1 april 2025 reeds meer dan een jaar arbeidsongeschikt zijn.

De voorwaarden voor de goedkeuring van dienstverleners en het soort diensten zijn nu vastgelegd in een koninklijk besluit van 28 maart 2024.

Wat zijn de formaliteiten voor de werkgever?

Wanneer de werkgever een arbeidsovereenkomst beëindigt wegens medische overmacht, moet hij het RIZIV bepaalde informatie verstrekken over de onderneming en de werknemer. De werkgever moet deze informatie elektronisch verzenden binnen 45 dagen na het einde van de arbeidsovereenkomst.

Na ontvangst van deze informatie stuurt het RIZIV de werkgever een uitnodiging om de bijdrage te betalen. Deze betaling moet eveneens plaatsvinden binnen 45 dagen na het einde van de arbeidsovereenkomst.

Niet-naleving van deze verplichtingen kan worden bestraft met een boete van niveau 2 (strafrechtelijke boete van 400 tot 4.000 EUR of administratieve boete van 200 tot 2.000 EUR), vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.

Deze regelgeving verplicht de werkgever evenwel niet om de werknemer te informeren over de mogelijkheid om ondersteuning te ontvangen met het oog op zijn re-integratie in de arbeidsmarkt.

Wat zijn de formaliteiten voor de werknemer?

Binnen zes maanden na beëindiging van de arbeidsovereenkomst kan de werknemer een elektronische aanvraag indienen bij de dienst voor uitkeringen van het RIZIV via een standaardformulier.

Voor beëindigingen die plaatsvinden tussen 1 april en 1 juli 2024 kan de betrokken werknemer een verzoek indienen tot 2 januari 2025.

De dienst voor uitkeringen onderzoekt vervolgens de aanvraag. Indien de aanvraag goedgekeurd wordt, ontvangt de werknemer een bon ter waarde van 1.800 EUR, die vervolgens ingewisseld kan worden bij een erkende dienstverlener. De bon is 6 maanden geldig.

Bronnen:

  • Koninklijk besluit van 28 maart 2024 betreffende het “Terug Naar Werk’-fonds”, BS 2 april 2024.
  • Programmawet 26 december 2022, BS 30 december 2022.


We use cookies to track usage and preferences Legal terms I Understand