Loon
02 december 2021

Vergroening van de bedrijfswagens, ook via het mobiliteitsbudget 2.0

Met een reeks aanpassingen van het wettelijk kader rond het mobiliteitsbudget, wil de federale regering het systeem verder vergroenen en versoepelen.

Vanaf 1 januari 2022 zullen werknemers vlotter gebruik kunnen maken van het mobiliteitsbudget, aangezien de wachttijd voor hen wordt afgeschaft.

Voorts sleutelt de regering aan de bedragen en berekeningsmethode van het mobiliteitsbudget en worden de duurzame vervoersmiddelen in pijler 2 verruimd en vergroend.

Context

Ter herinnering, sinds 2019 kunnen werkgevers en werknemers onder bepaalde voorwaarden ervoor kiezen om de bedrijfswagen in te ruilen voor duurzame alternatieve vervoersoplossingen.

Het systeem van het mobiliteitsbudget kende vooralsnog maar een beperkt succes. Met dit wetsontwerp wil de federale regering enerzijds verder inzetten op de vergroening van het bedrijfswagenpark en anderzijds een aantal pijnpunten van het bestaande systeem wegwerken.

Versoepeling en verfijning van het systeem

Een belangrijke wijziging betreft de afschaffing van de wachttijd voor werknemers. Hierdoor kan aan werknemers meteen een mobiliteitsbudget aangeboden worden, zonder dat ze eerst gedurende een bepaalde periode over (het recht op) een bedrijfswagen konden beschikken.

Voorts is nu uitdrukkelijk bepaald dat de werkgever minstens 1 alternatief uit pijler 2 (de duurzame vervoersmiddelen) moet aanbieden. Het is dus niet (langer) mogelijk om enkel de parafiscaal gunstige cashbonus uit pijler 3 voor te stellen.

De werkgever zal binnenkort ook de mogelijkheid hebben om de kosten die voortvloeien uit het beroepsmatig gebruik van de bedrijfswagen uit de begroting van het mobiliteitsbudget te halen, op voorwaarde dat de onkosten voor de professionele verplaatsingen apart vergoed worden tijdens de toekenning van het mobiliteitsbudget.

In het algemeen, voorziet de wetgever om in de toekomst de berekeningsmethode van het mobiliteitsbudget én de bestedingsmogelijkheden op te leggen bij KB, aangezien hierover op dit moment veel onzekerheid bestaat.

Vanaf 1 januari 2022 (of vanaf 1 januari 2023 voor mobiliteitsbudgetten die reeds toegekend werden vóór de inwerkingtreding van deze wet) dient het bedrag van het mobiliteitsbudget de volgende grenzen te respecteren:

  • minimaal 3.000,00 EUR per kalenderjaar.
  • maximaal 1/5de van het totale brutoloon van de werknemer, met een absoluut maximum van 16.000,00 EUR per kalenderjaar.

Verruiming en vergroening van de alternatieven in pijler 2

Vanaf 1 januari 2022 worden de bestedingsmogelijkheden van pijler 2 verruimd met:

  • Abonnementen voor het openbaar vervoer voor de inwonende gezinsleden van de werknemer;
  • De financiering van de woonplaats van de werknemer (huurgelden of hypothecaire leningen) voor de woning gelegen in een straal van 10 (in plaats van 5) kilometer rond de arbeidsplaats;
  • Parkeerkosten die gepaard gaan met het openbaar vervoer (vb. een parking in de buurt van een treinstation);
  • Een wandelvergoeding van maximaal 0,145 EUR per kilometer voor de gedane verplaatsingen tussen de woonplaats en de arbeidsplaats.

Vanaf 1 januari 2026 ten slotte, moeten alle gemotoriseerde alternatieven die de werkgever aanbiedt, alsook mobiliteitsoplossingen zoals autodelen, carpoolen en autoverhuurdiensten met chauffeur, volledig CO2-neutraal zijn.

Aangepaste fiscale aftrekbaarheid van autokosten

Naast de aanpassingen aan het mobiliteitsbudget, wordt ook de fiscaliteit van de bedrijfswagens hervormd, om zo de vergroening van het wagenpark te versnellen.

Deze hervorming heeft in de eerste plaats gevolgen voor wagens die na 1 juli 2023 besteld worden.

Zo verdwijnt op termijn de fiscale aftrekbaarheid van personenwagens met CO2-uitstoot.

Om een snelle omschakeling naar emissievrije wagens te stimuleren, zullen deze wagens enkel nog maar 100% aftrekbaar zijn, voor zover zij voor 31 december 2026 besteld werden. Daarna vermindert het aftrekbaarheidspercentage jaarlijks en zal het 67,5% bedragen vanaf 2031.

Diverse fiscale stimulansen voor bedrijven en particulieren, moeten bovendien zorgen voor een uitbreiding van de laad-infrastructuur in het land.

Te onthouden ?

Werknemers kunnen voortaan sneller in aanmerking komen voor een mobiliteitsbudget.

Ook kan de werkgever vanaf 1 januari 2022 meer duurzame alternatieven aanbieden in pijler 2 van het mobiliteitsbudget. Vanaf 1 januari 2026 zullen veel alternatieven daarentegen volledig CO2-neutraal moeten zijn.

Een hervorming van de fiscaliteit van de bedrijfswagens, moet ervoor zorgen dat het bedrijfswagenpark in een sneltempo zal vergroenen.

Bron : Wetsontwerp van 26 oktober 2021 houdende de fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit, goedgekeurd op 10 november 2021 in de plenaire vergadering van de Kamer.


We use cookies to track usage and preferences Legal terms I Understand