Reglementering
05 juli 2024

Preventie van musculoskeletale aandoeningen op het werk wordt versterkt

De federale overheid introduceert een nieuw wettelijk kader voor ergonomie en de preventie van musculoskeletale aandoeningen (MSA)

Musculoskeletale aandoeningen (MSA) zijn vaak de oorzaak van langdurige arbeidsongeschiktheden. De federale overheid heeft onlangs nieuwe principes opgenomen in de codex welzijn op het werk ter voorkoming van MSA’s. Deze wijzigingen zijn ook bedoeld om de ergonomie op de werkplek te verbeteren.

Tot recent voorzag de codex over het welzijn op het werk in een paar preventiemaatregelen tegen musculoskeletale aandoeningen (MSA), zonder enige algemene visie.

Vanaf nu is er meer uitgebreide regelgeving van kracht die gericht is op het voorkomen van MSA’s en andere gezondheidsproblemen die veroorzaakt of verergerd worden door musculoskeletale risico's op het werk.

Belangrijkste nieuwigheden

De belangrijkste nieuwigheden kunnen worden samengevat als volgt:

1.

Werkgevers moeten rekening houden met ergonomie bij het ontwerp, de inrichting en aanpassing van werkplekken.

2.

Werkgevers moeten een analyse uitvoeren van de musculoskeletale risico's op de werkplek.

De werkgever neemt deze verplichting op zich in samenwerking met de interne preventieadviseur, en indien een preventieadviseur-ergonoom en/of andere preventieadviseurs die gespecialiseerd zijn in andere domeinen. Ten slotte moet de werkgever ervoor zorgen dat de werknemers of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de uitvoering van de risicoanalyse.

De risicoanalyse moet in het bijzonder rekening houden met de volgende factoren: gebruik van kracht, repetitieve bewegingen, duur en frequentie van bewegingen of taken, werkhoudingen, werkbewegingen en de kracht van het contact.

De werkgever moet ook rekening houden met alle andere risicofactoren die verband houden met de werkpost en risicoanalyses die zijn uitgevoerd op andere domeinen van welzijn op het werk die van invloed kunnen zijn.

3.

Zodra de risicoanalyse is uitgevoerd, moet de werkgever maatregelen nemen om musculoskeletale risico’s op het werk te voorkomen. Hiervoor moet hij eerst advies inwinnen bij het CPBW en eventueel bij de preventieadviseur-ergonoom.

De werkgever evalueert minstens jaarlijks het preventiebeleid, alsook bij elke wijziging die van invloed kan zijn op musculoskeletale risico's. De resultaten van de analyse en de naar aanleiding daarvan genomen maatregelen worden opgenomen in het globaal preventieplan en, indien van toepassing, in het jaaractieplan.

4.

De werkgever moet ervoor zorgen dat de werknemers en het CPBW de nodige informatie en de juiste opleiding krijgen over de musculoskeletale risico's op het werk.

5.

Werkgevers moeten ervoor zorgen dat werknemers die op het werk worden blootgesteld aan musculoskeletale risico’s onder passend gezondheidstoezicht staan.

Te onthouden?

Sinds 25 mei 2024 zijn werkgevers verplicht om op een preventieve en multidisciplinaire manier om te gaan met musculoskeletale aandoeningen. Ten eerste moeten ze rekening houden met ergonomie op de werkplek bij het ontwerpen, inrichten en aanpassen van werkplekken. Ten tweede moeten ze een risicoanalyse uitvoeren inzake musculoskeletale aandoeningen op het werk, deze regelmatig controleren en passende preventieve maatregelen nemen.

Bron: Koninklijk besluit van 19 maart 2024 tot wijziging van boek VIII van de codex over het welzijn op het werk met betrekking tot ergonomie op het werk en de preventie van MSA, BS 15 mei 2024.

We use cookies to track usage and preferences Legal terms I Understand