Reglementering
27 juni 2024

Aanwezigheidsregistratie in de schoonmaaksector wordt verplicht

Vanaf 1 september 2024 moeten werkgevers in de schoonmaak-/onderhoudssector de aanwezigheid van hun werknemers op de werkplek registreren.

De wetgever heeft de verplichting om de aanwezigheid op het werk te registreren uitgebreid naar alle werkgevers die schoonmaak- en/of onderhoudsactiviteiten uitvoeren in gebouwen. De federale regering publiceerde onlangs een koninklijk besluit dat de inhoud van deze nieuwe verplichting bepaalt en de inwerkingtreding ervan vastlegt op 1 september 2024.

1.    Context

Voorheen was aanwezigheidsregistratie alleen verplicht voor bouwwerken van een bepaalde omvang.

Om de veiligheid op de werkplek te verbeteren en zwartwerk en sociale fraude te bestrijden, heeft de wetgever het toepassingsgebied nu uitgebreid tot werkgevers (en onderaannemers) die onderhouds- en/of schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren in gebouwen.

De inwerkingtreding van deze regeling was initieel voorzien voor 1 april 2024, maar werd nu op basis van een recent koninklijk besluit vastgelegd op 1 september 2024.

2.    Inhoud van de aanwezigheidsregistratie

Vanaf 1 september 2024 moet elke natuurlijke persoon die aanwezig is in een onroerend goed waar onderhouds- en/of schoonmaakwerkzaamheden worden uitgevoerd, de aankomst-, vertrek- en rusttijden registreren.

De volgende werkgevers zijn evenwel uitgesloten van het toepassingsgebied van deze verplichting:

  • Bedrijven (en de publieke sector) die hun eigen schoonmaakpersoneel inzetten om hun gebouwen te onderhouden;
  • Een persoon die schoonmaakwerkzaamheden uitsluitend voor privédoeleinden laat uitvoeren;
  • Dienstencheque-bedrijven

De werkgever moet kiezen hoe hij de aanwezigheid op het werk registreert:

  • Ofwel via het officiële "Check In and Out at Work" systeem van de RSZ;
  • Ofwel via een registratiesysteem, zoals een smartphone of tablet, die deze gegevens onmiddellijk online verstuurt;

De volgende informatie moet worden verstrekt:

  • Identificatiegegevens van de werknemer ;
  • Adres of geografische beschrijving van de werkplek ;
  • De hoedanigheid waarin de natuurlijke persoon aanwezig is op de werkplek (werknemer, gedetacheerde werknemer, enz.);
  • Identificatiegegevens van de werkgever ;
  • Aankomst-, vertrek- en rusttijden.

Tot slot heeft de RSZ aangekondigd dat de inspectiediensten de betrokken werkgevers zullen ondersteunen tot 31 december 2024. Tijdens deze periode zullen er geen sancties worden toegepast.

Te onthouden?

Vanaf 1 september 2024 moeten werkgevers die schoonmaak- en onderhoudsactiviteiten in onroerende goederen laten uitvoeren, de aanwezigheid van hun werknemers op de werkplek registreren met behulp van een registratiesysteem. Onder andere de aankomst-, vertrek- en rusttijden moeten worden gemeld.

Bronnen :

  • Programmawet van 26 december 2022, titel 4, hoofdstuk 1 , BS, 30 december 2022
  • Koninklijk besluit tot uitvoering van de artikelen 24, § 1, tweede lid, 25, § 3, 31 en 37, vijfde lid, van de programmawet van 26 december 2022, BS van 3 juni 2024
We use cookies to track usage and preferences Legal terms I Understand