Reglementering
27 december 2024

Terugbetaling van oplaadkosten van elektrische bedrijfswagens: nieuw fiscaal regime

De fiscus heeft de fiscale behandeling voor terugbetaling van elektriciteitskosten voor het thuisladen van bedrijfswagens verduidelijkt en tijdelijk een administratieve tolerantie ingevoerd.

In een nieuwe circulaire vereenvoudigt de fiscus de behandeling van terugbetalingen van werkgevers van elektriciteitskosten voor het thuisladen van bedrijfswagens, indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. De werkgever moet onder andere precieze gegevens hebben over de hoeveelheid elektriciteit die verbruikt werd voor het opladen en de terugbetaling mag niet hoger zijn dan het tarief vastgesteld door de CREG.

1. Context

Gezien de snelle elektrificatie van bedrijfswagenpark zijn er vragen gerezen over de fiscale behandeling van de terugbetaling van elektriciteitskosten voor het thuisladen. Onlangs kondigde de minister van Financiën de invoering aan van een tijdelijke administratieve tolerantie om de administratieve last die met deze terugbetalingen gepaard gaat te verminderen. De fiscale circulaire nr. 2024/C/77, gepubliceerd op 5 december 2024, verduidelijkt nu de toepasselijke regels.

2. Inhoud van de circulaire

De circulaire maakt onderscheid tussen twee situaties:

  • Kosteloze verstrekking van elektriciteit: wanneer de werkgever de werknemer gratis van elektriciteit voorziet (bijvoorbeeld door middel van een laadpas voor gebruik bij publieke laadpalen of een laadpaal op het bedrijfsterrein van de werkgever), wordt dit opgenomen in het forfaitair geraamde voordeel van alle aard voor het ter beschikking gesteld voertuig;
  • Terugbetaling van elektriciteitskosten: als de werkgever de elektriciteitskosten die de werknemer draagt voor het opladen van de wagen terugbetaald, is deze terugbetaling in principe een afzonderlijk voordeel (tenzij kan worden aangetoond dat de terugbetaalde kosten uitsluitend betrekking hebben op professionele verplaatsingen).

Om de elektrificatie van het wagenpark aan te moedigen, is er echter een administratieve tolerantie ingevoerd voor thuisladen, die geldt tot eind 2025.

De terugbetaling door de werkgever van de elektriciteitskosten verbonden aan het thuisladen van een elektrische (of hybride) bedrijfswagen die ter beschikking wordt gesteld van de werknemer, doet geen bijkomend belastbaar voordeel ontstaan indien:

  • de werkgever naast een elektrische bedrijfswagen eveneens een home charger of een elektrische laadpaal ter beschikking stelt van zijn werknemer;
  • de van toepassing zijnde car policy voorziet in de terugbetaling van de met de home charger of laadpaal 'getankte' elektriciteit;
  • die home charger of laadpaal over een specifiek communicatiesysteem beschikt waardoor de werkgever kan weten hoeveel elektriciteit wordt gebruikt;

Aangezien de precieze berekening van deze kosten een aanzienlijke administratieve last zou meebrengen voor de werkgever (waarbij rekening zou moeten worden gehouden met de variabiliteit van de elektriciteitsprijs), aanvaardt de fiscus dat een vast bedrag per kWh wordt gebruikt als referentie voor de berekening van de werkelijke elektriciteitskosten. Dat bedrag mag niet hoger liggen dan het forfait van de CREG, dat driemaandelijks wordt gepubliceerd. Voor het eerste kwartaal van 2025 zijn de vaste bedragen:

  • Vlaams Gewest: 00,2822 EUR/kWh
  • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: 00,3294 EUR/kWh
  • Waals Gewest: EUR 00,3256/kWh.

Als aan deze voorwaarden wordt voldaan, wordt de vergoeding van de elektriciteitskosten opgenomen in het voordeel van alle aard voor het gebruik van het voertuig. Deze tolerantie is echter slechts tijdelijk. Ze geldt van 1 januari tot 31 december 2025.

3. Te onthouden?

De fiscus heeft tijdelijk de fiscale behandeling van terugbetalingen door werkgevers van elektriciteitskosten voor het thuis opladen van de bedrijfswagen vereenvoudigd. Hiervoor moet er aan verschillende voorwaarden zijn voldaan. De werkgever moet onder andere precies weten hoeveel elektriciteit wordt verbruikt voor het opladen en de terugbetaling mag niet hoger zijn dan het forfait vastgesteld door de CREG.

Deze circulaire verduidelijkt de voorheen onduidelijke fiscale behandeling van de terugbetaling van de kosten voor het opladen van bedrijfswagens.

Bron: Circulaire 2024/C/77 over de terugbetaling van elektriciteitskosten door de werkgever voor het thuis opladen van een bedrijfswagen, gepubliceerd op 5 december 2024, FisconetPlus.


We use cookies to track usage and preferences Legal terms I Understand